MI: Port Gdynia rozbuduje stanowisko przeładunku paliw płynnych
27 listopada 2025 r. w Gdyni podpisano umowę na realizację jednej z kluczowych inwestycji paliwowych na polskim wybrzeżu - rozbudowę stanowiska przeładunku paliw płynnych. W wydarzeniu uczestniczył wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Rozbudowa stanowiska przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdynia rusza w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Projekt o wartości 174 mln zł zrealizuje firma Budimex SA, na podstawie koncepcji i Programu funkcjonalno-użytkowego pracowni AQUAPROJEKT. To kluczowa inwestycja dla krajowej infrastruktury krytycznej, która znacząco zwiększy zdolność Polski do importu, magazynowania i dystrybucji paliw w zmiennych warunkach rynkowych i geopolitycznych.
„Inwestycja realnie zwiększy bezpieczeństwo energetyczne kraju”
Resort infrastruktury podkreśla, że rozbudowa stanowiska przeładunkowego jest odpowiedzią na rosnące potrzeby sektora paliwowego. – Nowoczesna infrastruktura pozwoli na obsługę największych tankowców wpływających na Bałtyk i elastyczne reagowanie na sytuacje kryzysowe – zaznacza wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.
Większe tankowce, większa przepustowość, większe możliwości
Modernizacja stanowiska umożliwi przyjmowanie jednostek o nośności nawet 170 tys. DWT, czyli trzykrotnie większych niż dotychczas (55 tys. DWT).
Najważniejsze parametry inwestycji:
-
pogłębienie akwenu z 11,5 m do 14,2 m,
-
wydłużenie stanowiska do 300 m,
-
wzrost rocznej przepustowości z 3,2 mln ton do 6 mln ton,
-
budowa nowego uniwersalnego pomostu przeładunkowego,
-
modernizacja systemu dalb cumowniczo-odbojowych,
-
instalacja dodatkowych monitorów przeciwpożarowych,
-
budowa nowego budynku przepompowni,
-
pogłębienie akwenu do –16 m.
Nowe rozwiązania mają także rezerwę pod obsługę przyszłych rodzajów paliw.
Połączenie z bazą PERN w Dębogórzu wzmocni krajowy system paliwowy
Stanowisko przeładunkowe jest połączone z bazą PERN w Dębogórzu 12-kilometrowym rurociągiem, tworząc z nią jeden z najważniejszych węzłów paliwowych w Polsce. Modernizacja bazy w ostatnich latach obejmowała budowę trzech zbiorników o łącznej pojemności 150 tys. m³, co zwiększyło jej pojemność magazynową do ponad 500 tys. m³. Rozbudowano również nalewnię cystern kolejowych, podnosząc jej przepustowość o dodatkowe 4 000 m³ na dobę.
Zintegrowanie nowej infrastruktury portowej z rozbudowaną bazą magazynową tworzy system umożliwiający szybkie kierowanie paliwa w głąb kraju – zarówno rurociągami, jak i transportem kolejowym.
Strategiczne znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa
Rozbudowane stanowisko przeładunku wzmocni pozycję Portu Gdynia jako jednego z kluczowych elementów krajowego łańcucha logistycznego paliw. Zwiększona przepustowość i możliwość obsługi największych tankowców oznaczają:
-
większą odporność kraju na zakłócenia dostaw,
-
bardziej efektywną dywersyfikację kierunków importu,
-
możliwość elastycznego reagowania na kryzysy surowcowe, polityczne i militarne.
Harmonogram inwestycji: zakończenie w 2028 roku
Plan prac zakłada:
-
450 dni na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwolenia na budowę,
-
następnie 1000 dni na wykonanie robót budowlanych i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.
Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 rok.





















![[Konkurs] Wygraj wejściówki na na widowisko cyrkowe pełne magii i rewelacyjnej zabawy!](/uploads/artykuly/zdjecie/k_280x150/bb2394c17fdd31b2b942414e1808b0c3488bf96d.jpeg)














