mobile

MI: Port Gdynia rozbuduje stanowisko przeładunku paliw płynnych

27 listopada 2025 r. w Gdyni podpisano umowę na realizację jednej z kluczowych inwestycji paliwowych na polskim wybrzeżu - rozbudowę stanowiska przeładunku paliw płynnych. W wydarzeniu uczestniczył wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

oprac. IP
MI: Port Gdynia rozbuduje stanowisko przeładunku paliw płynnych

Rozbudowa stanowiska przeładunku paliw płynnych w Porcie Gdynia rusza w formule „zaprojektuj i wybuduj”. Projekt o wartości 174 mln zł zrealizuje firma Budimex SA, na podstawie koncepcji i Programu funkcjonalno-użytkowego pracowni AQUAPROJEKT. To kluczowa inwestycja dla krajowej infrastruktury krytycznej, która znacząco zwiększy zdolność Polski do importu, magazynowania i dystrybucji paliw w zmiennych warunkach rynkowych i geopolitycznych.

„Inwestycja realnie zwiększy bezpieczeństwo energetyczne kraju”

Resort infrastruktury podkreśla, że rozbudowa stanowiska przeładunkowego jest odpowiedzią na rosnące potrzeby sektora paliwowego. – Nowoczesna infrastruktura pozwoli na obsługę największych tankowców wpływających na Bałtyk i elastyczne reagowanie na sytuacje kryzysowe – zaznacza wiceminister infrastruktury Arkadiusz Marchewka.

Większe tankowce, większa przepustowość, większe możliwości

Modernizacja stanowiska umożliwi przyjmowanie jednostek o nośności nawet 170 tys. DWT, czyli trzykrotnie większych niż dotychczas (55 tys. DWT).
Najważniejsze parametry inwestycji:

  • pogłębienie akwenu z 11,5 m do 14,2 m,

  • wydłużenie stanowiska do 300 m,

  • wzrost rocznej przepustowości z 3,2 mln ton do 6 mln ton,

  • budowa nowego uniwersalnego pomostu przeładunkowego,

  • modernizacja systemu dalb cumowniczo-odbojowych,

  • instalacja dodatkowych monitorów przeciwpożarowych,

  • budowa nowego budynku przepompowni,

  • pogłębienie akwenu do –16 m.

Nowe rozwiązania mają także rezerwę pod obsługę przyszłych rodzajów paliw.

Połączenie z bazą PERN w Dębogórzu wzmocni krajowy system paliwowy

Stanowisko przeładunkowe jest połączone z bazą PERN w Dębogórzu 12-kilometrowym rurociągiem, tworząc z nią jeden z najważniejszych węzłów paliwowych w Polsce. Modernizacja bazy w ostatnich latach obejmowała budowę trzech zbiorników o łącznej pojemności 150 tys. m³, co zwiększyło jej pojemność magazynową do ponad 500 tys. m³. Rozbudowano również nalewnię cystern kolejowych, podnosząc jej przepustowość o dodatkowe 4 000 m³ na dobę.

Zintegrowanie nowej infrastruktury portowej z rozbudowaną bazą magazynową tworzy system umożliwiający szybkie kierowanie paliwa w głąb kraju – zarówno rurociągami, jak i transportem kolejowym.

Strategiczne znaczenie dla gospodarki i bezpieczeństwa

Rozbudowane stanowisko przeładunku wzmocni pozycję Portu Gdynia jako jednego z kluczowych elementów krajowego łańcucha logistycznego paliw. Zwiększona przepustowość i możliwość obsługi największych tankowców oznaczają:

  • większą odporność kraju na zakłócenia dostaw,

  • bardziej efektywną dywersyfikację kierunków importu,

  • możliwość elastycznego reagowania na kryzysy surowcowe, polityczne i militarne.

Harmonogram inwestycji: zakończenie w 2028 roku

Plan prac zakłada:

  • 450 dni na opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwolenia na budowę,

  • następnie 1000 dni na wykonanie robót budowlanych i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie.

Zakończenie inwestycji planowane jest na 2028 rok.

 

Źródło/fot. Ministerstwo Infrastruktury

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda