mobile

Droga Czerwona powstanie z centralnych środków?

Jest realna szansa na to, aby budowa planowanej Drogi Czerwonej, która połączyłaby gdyński port z obwodnicą Trójmiasta, była finansowana z budżetu państwa. 

TAGI
Droga Czerwona powstanie z centralnych środków?

O planach wpisania tej realizacji na listę strategicznych zadań dla Polski mówił podczas wizyty w Trójmieście, wiceminister infrastruktury i budownictwa Jerzy Szmit.


Zdaniem wiceministra, wpisanie tej realizacji na listę dróg strategicznych dla naszego kraju w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych sprawi, że jej realizacja nabierze realnych kształtów. Wstępna deklaracja została złożona po krótkim spotkaniu wiceministra z przedstawicielami portów w Gdyni i Gdańsku oraz gdyńskiego samorządu. Decyzje w sprawie poszerzenia listy inwestycji powinny zapaść do końca roku.

Gdyński samorząd oszacował koszt wykonania drogi na 1,3 mld zł. Gotowe są już trzy koncepcje przebiegu nowej drogi do portu w Gdyni, przygotowane przez Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego z Gdańska. Jednak ze względu na skalę inwestycji, Gdynia ani nawet trójmiejska aglomeracja prawdopodobnie nigdy nie byłyby w stanie samodzielnie wyłożyć tak ogromnych pieniędzy na jej realizację. Pomoc ze środków krajowych lub unijnych jest zatem niezbędna, tym bardziej, że ma to być droga o znaczeniu nie tylko lokalnym, ale nawet i europejskim.

Gdyński port jest jednym z trzech strategicznych portów morskich w kraju i jedynym, który nie ma połączenia z systemem dróg krajowych. Myśląc o dalszym dynamicznym rozwoju portu, niezwykle istotna jest budowa alternatywnego dostępu drogowego. Droga Czerwona to jest woda do życia dla portu, ale też rozwiązanie problemów transportowych portu gdyńskiego i w znacznej części miasta, na następne dziesięciolecia - powiedział prezes zarządu Morskiego Portu Gdynia, Janusz Jarosiński.

Znaczenie drogi podkreślają także władze Gdyni. Połączenie portu, będącego jednym z trzech portów o podstawowym znaczeniu dla gospodarki narodowej, z siecią dróg krajowych jest ponad wszelką wątpliwość zadaniem priorytetowym ze względu na interes narodowy. Do portu prowadzi obecnie tylko mocno przeciążona powiatowa Trasa Kwiatkowskiego. Planowana Droga Czerwona jest więc niezbędna dla dobrego skomunikowania portu z obwodową Trójmiasta, a tym samym z krajową siecią drogową - mówi Marek Stępa, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju.

 

Źródło: prasowy UM Gdynia

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda