13. edycja Budżetu Obywatelskiego w Gdańsku rozpoczęta: Zgłaszanie projektów do 23 marca
Rozpoczęła się 13. edycja Budżetu Obywatelskiego w Gdańsku! Do 23 marca mieszkańcy mogą zgłaszać swoje projekty, w tym zielono-błękitne inicjatywy. Łączna kwota BO 2026 wynosi prawie 25 mln zł

Od poniedziałku, 24 lutego, mieszkańcy Gdańska mogą zgłaszać swoje projekty do 13. edycji Budżetu Obywatelskiego, który ma na celu umożliwienie społeczności miasta realny wpływ na otoczenie. Budżet Obywatelski to narzędzie, dzięki któremu zarówno młodsi, jak i starsi mieszkańcy mogą realizować swoje pomysły, niezależnie od wieku, zameldowania czy obywatelstwa.
Tegoroczna edycja BO 2026 dysponuje kwotą prawie 25 mln zł, z czego 5,5 mln zł przeznaczone jest na projekty zielono-błękitne. Te projekty obejmują zarówno nasadzenia nowych roślin, jak i inicjatywy związane z zatrzymywaniem wody w mieście. Dzięki współpracy samorządów oraz finansowaniu ze środków Unii Europejskiej, gdańszczanie mają możliwość realizacji dużych i potrzebnych inwestycji.
– Budżet Obywatelski to idealna przestrzeń, aby mieszkańcy mogli mieć realny wpływ na zmianę naszego najbliższego otoczenia – mówi Aleksandra Dulkiewicz, prezydent Gdańska.
W ramach BO 2026 mieszkańcy mogą zgłaszać zarówno projekty ogólnomiejskie, jak i dzielnicowe. Maksymalny koszt jednego projektu ogólnomiejskiego to 2 mln zł, natomiast ogólnomiejskiego projektu Zielonego Budżetu Obywatelskiego to 477 327 zł. Projekty dzielnicowe będą realizowane w 35 jednostkach pomocniczych miasta.
Jednym z przykładów zrealizowanego projektu z poprzednich edycji BO jest instalacja ninja warrior, która znajduje się na boisku Szkoły Podstawowej nr 76 przy ul. Jagiellońskiej 14.
Zgłoszenia projektów można dokonywać online do 23 marca poprzez system elektroniczny dostępny na stronie gdansk.pl.Każdy projekt musi być poparty odpowiednią liczbą podpisów. Projekt dzielnicowy wymaga jednego podpisu, natomiast ogólnomiejski trzydzieści.
Koordynacją Budżetu Obywatelskiego zajmuje się Biuro ds. Rad Dzielnic i Współpracy z Mieszkańcami, które służy pomocą w analizie kosztów i realizacji projektów.
Harmonogram BO 2026
- Zgłaszanie projektów - 24 lutego – 23 marca 2025 r.
Etap przyjmowania projektów - zgłoś swój projekt za pośrednictwem systemu elektronicznego.
- Weryfikacja formalna i wstępna projektów - 24 lutego – 9 kwietnia 2025 r.
Zgłoszone pomysły są oceniane pod kątem spełnienia wymogów formalnych projektu. Projekty inwestycyjne trafiają także do oceny wstępnej, gdzie weryfikowane są przez Wydział Skarbu, Wydział Urbanistyki i Architektury, Wydział Geodezji oraz Biuro Rozwoju Gdańska.
- Weryfikacja projektów - 24 lutego – 4 lipca 2025 r.
Weryfikacja projektów przez jednostki organizacyjne / wydziały Urzędu oraz ostateczna akceptacja oceny przez dyrektorów jednostek organizacyjnych / wydziałów Urzędu;
- Weryfikacja projektów przez zespół konsultacyjny - do 1 sierpnia 2025 r.
Zespół Konsultacyjny prowadzi swoje działania, m. in. rozpatruje odwołania od negatywnych ocen projektów.
- Losowanie numerów projektów do głosowania - do 29 sierpnia 2025 r.
Losowanie numerów, zgodnie z którymi projekty, które przeszły pozytywnie przez wszystkie etapy oceny, zostaną uporządkowane na liście do głosowania.
- Głosowanie - 15 września – 29 września 2025 r.
Głosowanie na projekty za pośrednictwem systemu elektronicznego.
- Ogłoszenie wyników głosowania - do 3 października 2025 r.
Ogłoszenie wyników głosowania i listy projektów, które zostały wybrane przez Mieszkańców do realizacji.