mobile

Witareksja, czyli jak walczyć z niedoborem witamin?

Pojawia się zazwyczaj w okresie jesienno – zimowym i dotyka co raz więcej osób.  Jak temu zapobiegać? Jak ważne są witaminy dla naszego organizmu?

Dagmara Gradolewska
TAGI
Witareksja, czyli jak walczyć z niedoborem witamin?

Witaminy są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu, więc odgrywają bardzo ważną rolę. Dodatkowo regulują przemianę materii, naprawiają i budują komórki, chronią przed utlenianiem i zawierają substancje odżywcze.

Skąd się bierze niedobór witamin? Przyczyn może być bardzo wiele jednak najczęściej odpowiada za to szybki tryb życia, nie przywiązywanie wagi do wartości odżywczych produktów oraz jedzenie niezdrowych rzeczy.

Kiedy w organizmie brakuje witamin to tarcza ochronna staje się słaba, a wolne rodniki zwane agresywnymi cząstkami zaczynają atakować błonę komórkową, system immunologiczny, a nawet informację genetyczną. Potem może nastąpić nowotwór, miażdżyca, czy choroba Parkinsona.

Dlatego tak ważne jest przyjmowanie odpowiedniej dawki witamin, minerałów oraz innych niezbędnych składników odżywczych. Organizm człowieka nie jest w stanie wytworzyć wszystkich witamin, więc trzeba większość z nich przyjmować wraz z pożywieniem. Najlepiej zadbać o jakąś zbilansowaną dietę, aby uzupełnić wszelkie niedobory w organizmie.

Nie od dziś wiadomo, że najwięcej witamin zawierają warzywa i owoce. Przykładowo witamina C znajduje się w cytrusach, czy natce pietruszki. Dzięki niej zostaje pobudzona produkcja białka oraz interferonu, które są odpowiedzialne za ochronę przed przeziębieniem i grypą.  Codzienna dieta powinna składać się z produktów naturalnych, nieprzetworzonych chemicznie. Istotne są oczywiście warzywa, owoce, a także produkty zbożowe z pełnego przemiału, nasiona roślin strączkowych, naturalny nabiał, oleje odpowiedniej jakości, mięsa, ryby, jaja.

Unikać trzeba obróbki termicznej produktów, które można zjeść na surowo, ponieważ zmniejsza to ich zawartość cennych związków chemicznych. Pilnowanie codziennie dawki ilości witamin z dokładnością co do milimetra może okazać się trudne. Dlatego najlepiej zdecydować się na urozmaiconą dietę. Jeżeli spożywane są produkty zdrowe z przeróżnych grup, to z pewnością zostaną dostarczone odpowiednie ilości witamin. Zdrowe są również kasze gruboziarniste, orzechy, czy ziarna.

Niekiedy może być wymagana suplementacja specjalnymi witaminami, szczególnie dla osób, które uprawiają intensywny sport.  Zazwyczaj najbardziej potrzebną witaminą dla organizmu jest D.

- W produktach spożywczych witamina D występuje w małych ilościach, gdyż około 80 proc. tej witaminy organizm czerpie z syntezy skórnej, do której potrzebne jest promieniowanie słoneczne UV. Niestety mieszkając w tym regionie, duża część populacji cierpi na duże niedobory witaminy D, w okresie od września do kwietnia zaleca się suplementację witaminy D - zauważa Dominika Dietrich.

 Źródło fotografii: http://www.wellbiznes.pl

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności
REKLAMA

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie Kobieta Dziecko

więcej z działu Zdrowie Kobieta Dziecko