mobile

Strefa tempo 30 przy gdyńskich placówkach edukacyjnych!

Do końca 2021 roku Gdynia planuje wprowadzenie strefy Tempo 30 przy większości placówek edukacyjnych, do których uczęszczają najmłodsi mieszkańcy. Na terenie miasta funkcjonuje 97 szkół i przedszkoli, do których drogę pokonuje przez dziesięć miesięcy w roku prawie 35 tysięcy dzieci. Wprowadzenie stref Tempo 30 ma na celu uspokojenie ruchu i zapewnienie bezpieczeństwa najsłabiej chronionym uczestnikom ruchu drogowego.

Redakcja
Strefa tempo 30 przy gdyńskich placówkach edukacyjnych!

Projekt ten jest efektem pracy grupy powołanej przez Prezydenta Gdyni Wojciecha Szczurka w ubiegłym roku. Grupa specjalistów składająca się z inżynierów ruchu, policjantów, urzędników odpowiedzialnych za inwestycje, edukację i politykę rodzinną na bieżąco monitoruje bezpieczeństwo najmłodszych pieszych i rowerzystów w okolicach szkół i przedszkoli, wypracowując rozwiązania mające na celu zwiększenia bezpieczeństwa w czasie drogi do i ze szkoły.  
 
- Bezpieczeństwo mieszkańców, zwłaszcza najmłodszych uczestników ruchu drogowego jest dla Gdyni priorytetem. Wdrażamy szereg działań, mających na celu uspokojenie newralgicznych punktów na mapie Gdyni i zapewnienie spokojnej drogi uczniów do domu – mówi Marek Łucyk, wiceprezydent Gdyni ds. rozwoju – Grupa specjalistów od kilku miesięcy monitoruje i diagnozuje bezpieczeństwo młodych pieszych i rowerzystów w okolicach szkół i przedszkoli, wprowadzenie Tempa 30 jest rozwiązaniem wypracowanym na podstawie wnikliwej analizy – podkreśla.

W Gdyni Tempo 30 zostało wprowadzone w wydzielonych strefach dzielnic m.in. Śródmieścia, Wielkiego Kacka, Karwin, Małego Kacka, Dąbrowy, Działek Leśnych, Grabówka czy Chwarzna-Wiczlina. Rozszerzenie strefy ograniczonej prędkości do 30 km/h ujednoliciło zasady poruszania się w całym tym obszarze i zwiększyło bezpieczeństwo mieszkańców. Po kilku miesiącach pracy specjalistów i diagnozach przyszedł czas na poszerzenie stref, objętych ograniczoną prędkością.
 
- Bardzo mnie cieszy tak kompleksowe podejście w kwestii bezpieczeństwa przy placówkach przedszkolnych i szkolnych. Pilotażowe rozwiązania uzyskały niezwykle pozytywne oceny od korzystających z nich codziennie uczniów, a także ich rodziców. W już wdrożonych lokalizacjach obserwujemy dodatkowo większą liczbę młodych gdynian korzystających m.in. z rowerów – dodaje Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.

Prędkość pojazdu vs. wypadek komunikacyjny z uczestnikami pieszego ruchu drogowego:

  • Pojazd jadący 30 km/h – 90% szans na przeżycie w przypadku najsłabszych uczestników ruchu
  • Pojazd jadący 50 km/h – 30% szans na przeżycie w przypadku najsłabszych uczestników ruchu
  • Pojazd jadący 70km/h – mniej niż 5% szans na przeżycie w przypadku najsłabszych uczestników ruchu

Źródło: Facts Road Safety - Speed, WHO 2004 r.

W Gdyni systematycznie wprowadzane są działania mające na celu poprawę bezpieczeństwa najmłodszych gdynian. Od września 2019 r. na mapie miasta zainstalowano pięć wyświetlaczy prędkości w sąsiedztwie szkół na Grabówku, Działkach Leśnych, Dąbrowie i Obłużu, dodatkowo w kilku lokalizacjach zamontowano wyniesione przejścia dla pieszych lub progi zwalniające oraz już wprowadzono ograniczenie prędkości do 30 km/h. Rozwiązania uspokoiły ruch drogowy i zyskały aprobatę służb mundurowych, a także uczniów oraz rodziców.

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda