mobile

Spektakularna inwestycja na Międzytorzu

W przyszłym roku rusza imponująca inwestycja na Międzytorzu, Jej szacowany koszt to 700 milionów euro. Międzytorze zmieni zupełnie swoje oblicze i ma szansę stać się za jakieś dziesięć lat spektakularną dzielnicą Gdyni. Takie są plany inwestora.

TAGI
Spektakularna inwestycja na Międzytorzu

Zawrotna suma kilkuset milionów euro uczyni Międzytorze miejscem na wskroś nowoczesnym z architekturą na poziomie światowym. Pod zabudowę przeznaczonych jest 14,4 hektarów powierzchni. Należy ona do Polskich Kolei Państwowych. Międzytorze to miejsce położone w bardzo atrakcyjnej lokalizacji, niewątpliwie jednej z najciekawszych w całym Trójmieście. Znajduje się między ulicami Wendy, Polską a Janka Wiśniewskiego. Po sąsiedzku mieści się dworzec kolejowy, co ma ogromne znaczenie komunikacyjne. Od Placu Kaszubskiego, który wyznacza centrum miasta, dzieli go zaledwie 1 kilometr. Blisko jest również Skwer Kościuszki. Można więc stwierdzić, że Śródmieście Gdyni zyska nowy, bardziej nowoczesny wygląd dzięki rewitalizacji Międzytorza.

Obiekty będą budowane na wyznaczonym terenie etapami, ponieważ wymagają tego plany budowlane całej inwestycji. Budowę tej najatrakcyjniej zlokalizowanej i ogromnej nieruchomości w Gdyni powierzono Grupie Inwestycyjnej Semeko. Grupa Inwestycyjna Semeko to znany deweloper na Pomorzu. W ich dorobku są udane inwestycje w Gdyni, Rumii i w Redzie. Firma ta została wybrana przez właściciela terenu Polskie Koleje Państwowe z grona wielu innych firm, które zgłosiły swój akces do wykonania projektu. W ostatecznym rozstrzygnięciu Semeko z Trójmiasta okazało się lepszym inwestorem od warszawskiego konsorcjum Anguloa Trading Limited czy od Tri-Granit Development Polska. Deweloper Semeko działa na rynku już od 15 lat. Firma ta zajmie się terenami Międzytorza zarówno od strony inwestorskiej, jak i sprzedaży mieszkań.

Zdaniem przedstawicieli dewelopera to ich wyjątkowa koncepcja przeważyła szalę decyzji Polskich Kolei Państwowych co do wyboru inwestora. Projekt Semeko nawiązuje urbanistycznie do tradycji modernizmu dominującego w architekturze Gdyni. Istotne było również dążenie projektantów do tego, by koncepcja urbanistyczna nowego Międzytorza podkreślała europejskość Gdyni. Według opinii przedstawicieli Polskich Kolei Państwowych niezwykle trafionym okazał się pomysł usytuowania na terenie przyszłej, ogromnej inwestycji elementów, które będą sugerowały kolejową tematykę, przypominając o pierwotnym przeznaczeniu tego obszaru i nawiązując do samej nazwy. Rok temu, w styczniu planowano, że prace budowlane związane z kilkuset milionową inwestycją na Międzytorzu będą mogły się rozpocząć już w 2016 roku. Deweloper Semeko jest gotów rozpocząć prace projektowe, w porozumieniu z Polskimi Kolejami Państwowymi, nawet w przeciągu kilku najbliższych miesięcy. Niestety, jak każda inwestycja budowlana i ta wymaga dopięcia procedur formalnych, na które potrzeba czasu.

W tej chwili trwają prace nad planem miejscowym całego terenu. Jak poinformował główny specjalista w biurze komunikacji i marketingu Polskich Kolei Państwowych, nie można wskazać terminu rozpoczęcia prac budowlanych, dopóki plan nie zostanie zatwierdzony. Zgodnie z informacją przekazaną z Biura Planowania Przestrzennego Miasta Gdyni projekt planu zagospodarowania przestrzennego dla obszaru Międzytorza jest w tej chwili dopinany na przysłowiowy ostatni guzik i można się spodziewać, że wkrótce będzie uzgodniony. Jak twierdzi dyrektor Biura Marek Karzyński, po zatwierdzeniu projekt zostanie wyłożony do wglądu dla mieszkańców.

Kolejny etap, zgodnie z ogólnie przyjętymi procedurami w takim przypadku, to przekazanie planu zagospodarowania przestrzennego do Rady Miasta Gdyni, która powinna go zaakceptować. Prawdopodobnie nastąpi to dopiero w połowie przyszłego roku i wtedy radni przeprowadzą głosowanie nad projektem zabudowy Międzytorza. Do tego momentu na temat koncepcji inwestycji będą mogli wypowiadać swoje opinie mieszkańcy, uczestnicząc w debacie publicznej. Kompleks budynków planowanych do realizacji na terenie Międzytorza będzie obejmował część mieszkaniową, apartamentowce, biurowce, hotele i obiekty handlowe. Powierzchnia mieszkalna i komercyjna wyniesie łącznie około 350 tysięcy metrów kwadratowych. Według wstępnych planów koncepcja urbanistyczna zabudowy Międzytorza przewiduje powstanie tam budynków, które nie będą przewyższały wysokością tych znajdujących się w śródmieściu Gdyni. Wieżowce powinny mieć zatem nie więcej niż pięć do siedmiu pięter. Planowane jest jednak umieszczenie kilku 16-17 kondygnacyjnych drapaczy chmur o wysokości nawet 55 metrów. Zostaną one, jak twierdzą władze miasta, usytuowane w przemyślany sposób, tak by nie zaburzać całej koncepcji urbanistycznej projektu. Zdaniem dyrektora Biura Planowania Przestrzennego wieżowce te mogą powstawać stopniowo w tracie realizacji całej koncepcji. Konieczna będzie wówczas zmiana planu miejscowego oraz ogłoszenie konkursów architektonicznych na projekty drapaczy chmur. Międzytorze jest atrakcyjnym terenem Gdyni i władze miasta niejednokrotnie zaznaczały, że ciekawy projekt zagospodarowania tego terenu wpłynie z pewnością pozytywnie na rozwój samej Gdyni. Można więc zakładać, że akceptacja projektu przez Radę Miasta Gdyni jest czystą formalnością.

Założenia Polskich Kolei Państwowych i plany urbanistyczne dewelopera Grupy Inwestycyjnej Semeko pokrywają się zdecydowanie z programem władz miasta, który stawia na rewitalizację tego niezwykle atrakcyjnego obszaru, jakim jest Międzytorze.

Przez najbliższe 10 lat planowana jest budowa wyróżniających się biurowców w okolicy Śródmieścia i dworca Gdynia Główna. Koncepcja rewitalizacji i zabudowy terenu Międzytorza w Gdyni to jeden z wielu zaproponowanych przez Polskie Koleje Państwowe projektów deweloperskich, które ma koordynować specjalnie do tego celu powołana spółka Xcity Investment. Jak twierdzą przedstawiciele Polskich Kolei Państwowych, trwają aktualnie prace nad 18 projektami urbanistycznymi o łącznej wartości sięgającej zawrotnej kwoty 13 miliardów złotych. Planowana jest roczna realizacja około 20 projektów w ciągu kolejnych lat. Następnym dużym projektem będzie budowa apartamentów i mariny na terenie Dalmoru, należącym do Polskiego Holdingu Nieruchomości. Powstanie tam sześć budynków wyposażonych w 170 lokali mieszkalnych. W tym wypadku inwestorem będzie Grupa Kapitałowa Polskiego Holdingu Nieruchomości S.A.

Mieszkańcy Gdyni oczekują z niecierpliwością zmian urbanistycznych w ich mieście. Wielu z nich uważa, że Gdynia jest zaniedbana pod względem architektonicznym.

Zdaniem mieszkańców, więcej i nowocześniej buduje się w Gdańsku i tam wyraźnie odczuwalna jest europejskość tego miasta. Gdynia potrzebuje spektakularnych projektów, które będą wpisywały się architektonicznie w bryłę miasta. Projekty Polskich Kolei Państwowych w założeniu mają przynieść korzyści nie tylko samej PKP S.A. czy prywatnemu inwestorowi, ale przede wszystkim mieszkańcom Gdyni. Zmiany urbanistyczne na tym terenie sprawią, że Międzytorze stanie się częścią nowego Śródmieścia Gdyni. Według planów inwestora oraz Polskich Kolei Państwowych kilkuset milionowa inwestycja na Międzytorzu powinna zostać zakończona prawdopodobnie w 2026 roku.

Agata Mościcka

Fot. Yanek/ Wikimedia Commons

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda