mobile

Rozgrzewająca kuchnia na jesień

Spadające liście, mniej słońca i poranne przymrozki to jedne z pierwszych oznak jesieni. Dla organizmu często oznacza to obniżenie odporności i brak energii . Przygotowanie do zimy należy rozpocząć już w kuchni.

Natalia Rytelewska/ fot. pixabay
TAGI
Rozgrzewająca kuchnia na jesień

Już pierwsze jesienne wieczory zachęcają do zmian w menu. Po letnich koktajlach i surowych sałatkach organizm domaga się rozgrzania. Spadek temperatury na zewnątrz sprzyja obkurczaniu naczyń krwionośnych tym samym zwiększając natężenie przemiany materii. Przez to rośnie ochota na potrawy tłuste, słodkie i bardziej kaloryczne. Na szczęście z pomocą przychodzą rozgrzewające potrawy chroniące przed wychłodzeniem organizmu.

 

By jesiennie dieta rozgrzała a jednocześnie nie dodała zbyt wielu kilogramów należy skupić się na typowo jesiennych warzywach. Zaliczamy do nich bakłażan, cukinie, dynię czy pomidory, które o tej porze roku są najsmaczniejsze. Potrawy należy wzbogacić o warzywa strączkowe takie jak ciecierzyca, soczewica czy fasola. Warzywa można zjadać osobno lub łączyć w gulasze lub leczo. W diecie nie powinno także zabraknąć produktów bogatych w skrobię jak ziemniaki czy chleb pełnoziarnisty. O tej porze roku warto zjedzone w pośpiechu kanapki zamienić na ciepłe śniadanie, takie jak owsianka, jajecznica czy omlet. Po śniadaniu nie należy zapominać o gorącej kawie lub herbacie. Przy okazji jesiennej diety nie należy zapominać o tradycyjnych zupach. Gorący rosół czy pomidorowa pomogą rozgrzać organizm w chłodne wieczory.

 

Ważnym elementem jesiennej diety powinny być rozgrzewające przyprawy takie jak imbir, czosnek, kolendra, cynamon, kurkuma, goździki czy pieprz Cayenne. Dodatek chociaż jednej z nich odmieni danie nadając mu właściwości rozgrzewających. Powyższe przyprawy także pasują jako dodatek do rozgrzewających herbat, czekolady na gorąco czy kaw.

 

Szczególne miejsce wśród produktów rozgrzewających zajmują kasze, a zwłaszcza kasza gryczana. Z kolei kasza jaglana ma właściwości alkalizujące, inaczej zasadotwórcze, i odkwasza organizm, ponieważ zakwaszony przetworzoną żywnością organizm znacznie łatwiej reaguje na bakterie i wirusy powodujące infekcje. Niestety nie wszyscy przepadają za kaszami, które funkcjonują głównie jako dodatek do obiadu, zamiast ziemniaków czy makaronu. Jednym ze sposobów na oryginalne danie z kaszą jest kaszotto, powstałe na wzór włoskiego risotto.

Bazą na kaszotto jest pęczak lub drobna kasza jęczmienna. Do przygotowania kaszotto najlepiej wykorzystać rondel lub głęboką patelnię. Na początku należy podsmażyć cebulę i dwa ząbki czosnku na odrobinie oliwy. Następnie dodajemy suchą kaszę, którą chwilę podgrzewamy aż zacznie jaśnieć. Kolejnym etapem jest regularne polewanie kaszy bulionem. Po wchłonięciu gorącego płynu dolewamy kolejne porcje aż kasza będzie miękka. Podstawowe kaszotto uzupełniamy odrobiną masła i żółtego sera. Kaszotto można następnie dowolnie wzbogacać o zioła, takie jak natka pietruszki czy bazylia, lub duszone warzywa.

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności
REKLAMA

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda