mobile

Rowerzysto- bądź bezpieczny na drodze!

W naszym klimacie jesień rowerzystów nie rozpieszcza i niejednokrotnie zaskakuje porannymi przymrozkami, deszczem i wietrzną aurą. Do wszystkich tych niedogodności należy jeszcze dołożyć później wstające słońce i wcześniej zapadający zmrok. Przekłada się to na słabą widoczność rowerzystów na drogach i co za tym idzie również rosnącą liczbę wypadków. Jesienią i zimą używanie oświetlenia rowerowego, odblasków i odpowiedniej odzieży staje się niezbędne do bezpiecznego poruszania się na rowerze. Określając naszą pozycję na drodze stajemy się dostrzegalni dla innych uczestników ruchu drogowego.

 

Redakcja
Rowerzysto- bądź bezpieczny na drodze!

Zamontowanie oświetlenia to nie tylko kwestia estetyki czy poczucia bezpieczeństwa rowerzysty. To również wymóg prawny. Niedostosowanie się do niego może skutkować mandatem w wysokości 50 zł. W świetle prawa wyruszając w trasę każdy rowerzysta powinien wyposażyć swój pojazd w :

- co najmniej jedną lampkę przednią białą lub żółtą o świetle ciągłym lub migającym,
- co najmniej jedno światło tylne czerwone, odblaskowe,
- co najmniej jedno światło tylne czerwone o świetle ciągłym lub migającym.


Oczywiście rower nie musi posiadać oświetlenia w warunkach normalnej widoczności w środku dnia. Wówczas do określenia pozycji na drodze wystarczy światełko odblaskowe. Oświetlenie przednie o mocy powyżej 100 lm jest wystarczające do jazdy w ciągu dnia, z tyłu natomiast warto uzbroić się w minimum 20 lm. Warto  ównież zaopatrzyć się w odzież fluorescencyjną. Pamiętajmy jednak, że ubranie w barwach fluorescencyjnych bez światła słonecznego po prostu nie jest skuteczna. Nie musimy oczywiście być ubrani w odzież fluorescencyjną od stóp do głów! Używajmy jednak akcentów fluorescencyjnych na częściach ciała widocznych w czasie jazdy(nogi). Pamiętajmy, że o ile w ciągu dnia możemy dość dowolnie dobierać elementy wyposażenia naszego roweru, o tyle w nocy każdy ma obowiązek posiadania przednich i tylnych lampek. Oświetlenie powinno gwarantować naszemu rowerowi widoczność z przynajmniej 150 metrów, az tyłu nawet powyżej 180 metrów.

Zarówno w mieście, jak i poza nim decydujmy się na montaż migoczącego światła, które dla kierowców jest bardziej widoczne niż światło skupione.

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda