mobile
REKLAMA

Rowerem przez Gdynię po Europie

Na ścieżce rowerowej wzdłuż Bulwaru Nadmorskiego pojawiły się nalepki z otoczonymi złotymi gwiazdami numerami 10 i 13 na niebieskim polu. Po to, by rowerzysta wiedział, że jedzie po transeuropejskiej trasie i że jak się rozpędzi, to objedzie Bałtyk dookoła.

inf. prasowa
Rowerem przez Gdynię po Europie

Przez Gdynię przebiegają dwa europejskie szlaki rowerowe: EuroVelo 10 (EV 10) i EuroVelo 13 (EV 13). Szlaki są dwa, ale na terenie Polski obie trasy nakładają się na siebie. Jeśli jadący przez Gdynię rowerzysta, zadowolony z nowej, komfortowej nawierzchni oraz miejsc wypoczynku, zapomni się i rozpędzi, to „dziesiątką” objedzie Bałtyk dookoła, a „trzynastką” zjedzie wzdłuż historycznej Żelaznej Kurtny do Morza Czarnego w Bułgarii. EV 10 przebiega przez 9 krajów i ma 7980km, EV 13 z kolei leci przez 18 państw na długości 10400km. Całkowita długość wszystkich szlaków EV ma wynosić ponad 70 tysięcy kilometrów. Projekt służy rozwojowi turystyki rowerowej na naszym kontynencie.
 
Ale że nie każdy cyklista poruszający się po europejskich szlakach wie, po czym jedzie, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego postanowił ten fakt zmienić. Dlatego w całym województwie trwają prace nad oznakowywaniem tras. Nie są to jeszcze docelowe oznakowania, mówi Tomasz Legutko z Departamentu Turystyki Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego, lecz promocyjne, jednak wpisujące się w ogólnoeuropejskie oznakowania szlaków. Ścieżki otrzymają standardowe europejskie oznakowanie po ukończeniu prac i zaakceptowaniu przez Europejską Federację Cyklistów.

W Gdyni pojawiły się dwie nalepki – na ścieżce przy Bulwarze Nadmorskim, bo to popularna wśród mieszkańców i turystów trasa, a więc dobra dla promocji projektu. W całym Województwie Pomorskim na razie będzie 17 znaków. Kolejne dojdą w przyszłym roku.
Oznakowaniem ścieżek zajmuje się Agencja Reklamowa Kleks. Stosowana przez nich technologia „street print” nie niszczy nawierzchni ścieżki i polega na osuszeniu asfaltu i naklejeniu nalepek klejem 3M. Żywotność takich nalepek to dwa lata.
Miejmy nadzieję, że gdy oznakowanie po tym okresie zużyje się, nasz odcinek EuroVelo będzie można już oznakować znakami Europejskiej Federacji Cyklistów.
 
Gdyńska trasa wpisana w EV ciągnie się przez około 19 kilometrów. 2/3 to już istniejące wcześniej ścieżki, a pozostała 1/3 odcinka wraz z infrastrukturą musi zostać zbudowana. Jakub Furkal, Pełnomocnik Prezydenta Gdyni ds. Komunikacji Rowerowej mówi, że ukończone są już odcinki w Orłowie, Redłowie i Śródmieściu. Miejsca odpoczynku skończone będą w październiku. Obecnie powstaje odcinek wzdłuż ulicy Pułkownika Stanisława Dąbka, jego realizacja przewidziana jest do końca 2020 roku. W przyszłym roku będzie budowany odcinek przy Trasie Eugeniusza Kwiatkowskiego i pozostanie do zrobienia odcinek wzdłuż ul. Janka Wiśniewskiego.

 

 

 

Źródło: UM Gdynia

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda