mobile
REKLAMA

Pierwsze rowery metropolitalne na ulicach Gdańska pojawią się w przyszłym roku

Uruchomienie usługi roweru metropolitalnego zbliża się wielkimi krokami. Dzięki realizacji tego projektu w 14 gminach województwa pomorskiego powstanie prawie osiem tysięcy stojaków na rowery, a mieszkańcy będą mogli wypożyczyć ponad trzy tysiące tych pojazdów.

Łukasz Razowski
TAGI
Pierwsze rowery metropolitalne na ulicach Gdańska pojawią się w przyszłym roku

To, co jeszcze pół roku temu wydawało się jedynie marzeniem, nabiera coraz bardziej realnych kształtów. Mowa o Systemie Roweru Metropolitalnego, którego sieć połączy nie tylko Gdańsk z pozostałymi miastami Trójmiasta, ale i z okolicznymi gminami i miejscowościami.

O nowej usłudze komunikacyjnym mówiło się już zimą tego roku. Gdańscy urzędnicy przypominają, że w kwietniu - Gdańsk, Gdynia, Sopot i kolejne 11 samorządów powierzyło realizację Systemu Roweru Metropolitalnego Stowarzyszeniu Obszar Metropolitalny Gdańsk - Gdynia - Sopot. Na jej podstawie stowarzyszenie przygotowywało wniosek o dofinansowanie projektu ze środków unijnych. W czerwcu rozpoczęto dialog techniczny. Rozmowy z sześcioma operatorami rowerów miejskich w Europie, przegląd oferowanych przez nich jednośladów i systemów obsługi, pomóc miały w przygotowaniu przetargu na wykonawcę i operatora roweru publicznego dla naszej metropolii.

- W wakacje partnerzy projektu musieli przygotować propozycje lokalizacji stacji dla SRM na swoim terenie. We wrześniu Gdańsk, Gdynia, Sopot i Reda przeprowadziły konsultacje swoich propozycji z mieszkańcami – relacjonują gdańscy urzędnicy. - Mniej więcej w tym samym czasie OMG-G-S złożyło wniosek o dofinansowanie projektu z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego, a w październiku Zarząd Województwa Pomorskiego zatwierdził przekazanie środków na realizację systemu.

– Decyzją Zarządu Województwa Pomorskiego z Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020 przeznaczono na ten cel ponad 17 milionów złotych, a całkowita wartość projektu to prawie 20,3 miliona złotych – podał serwis prasowy pomorskiego urzędu marszałkowskiego. – Dzięki inwestycji będziemy mogli sprawniej i łatwiej przemieszczać się po metropolii na rowerze oraz środkami transportu zbiorowego, co z pewnością przyczyni się do zwiększenia liczby osób korzystających na co dzień z roweru i komunikacji miejskiej. W perspektywie jest też odkorkowanie miast i promocja bardziej ekologicznego stylu życia – dodali pomorscy urzędnicy.

Projekt „Budowa Systemu Roweru Metropolitalnego" w imieniu 14 gmin wykona Stowarzyszenie Obszar Metropolitalny Gdańsk–Gdynia–Sopot. Stacje rowerowe powstaną w: Gdańsku, Gdyni, Sopocie, Tczewie, Pucku, Redzie, Kartuzach, Sierakowicach, Somoninie, Stężycy, Władysławowie, Żukowie, Pruszczu Gdańskim oraz Rumi.

Rowery wypożyczane będą za pomocą aplikacji, a dzięki modułowi GPS będzie można m.in rezerwować najbliższy lokalizacji użytkownika pojazd na 15 minut przed odjazdem. Jak podaje stowarzyszenie odpowiedzialne za stworzenie w Trójmieście i okolicach roweru, w projekcie zostaną zastosowane najnowocześniejsze systemy teleinformatyczne: moduł geolokalizacji, moduł wypożyczeń i rezerwacji realizowany przez aplikację mobilną, moduł serwisowy, centralna baza danych SRM, moduł integrujący z miejską bądź regionalną bazą informacji pasażerskich.

- Zastosowanie w projekcie najnowocześniejszych systemów teleinformatycznych ma pozwolić na integrację systemu rowerowego z biletem metropolitalnym. Docelowo użytkownicy rowerów, autobusów, tramwajów, kolei mają mieć możliwość korzystania z jednego wspólnego biletu, dzięki czemu podróżowanie stanie się znacznie wygodniejsze – zaznaczają pomysłodawcy roweru metropolitalnego.

- Budowa systemu jest ogromnym sukcesem współpracy metropolitalnej – przyznają przedstawiciele Obszaru Metropolitalnego Gdańsk – Gdynia – Sopot. - Warto podkreślić, że w Polsce nie ma w obecnej chwili systemu rowerowego łączącego aglomeracje miejskie z gminami wiejskimi. Miasta takie jak Gdańsk, Gdynia czy Sopot byłyby w stanie samodzielnie stworzyć takie systemy. Małe gminy mogłyby o takich tylko marzyć. Z podpisaniem umowy sen stał się faktem. Jest to najlepszy dowód na to, że współpraca metropolitalna niesie za sobą dużo pozytywnych skutków, przede wszystkim dla mniejszych gmin i obszarów wiejskich – nie kryją zadowolenia w stowarzyszeniu.

Teraz nadszedł czas na finalna realizację systemu. Jak podaje serwis prasowy Gdańska, kolejnym krokiem na drodze do realizacji projektu będzie przetarg, który, jak zadeklarował Krzysztof Perycz-Szczepański koordynator projektu Systemu Roweru Metropolitalnego w OMG-G-S, zostanie ogłoszony w grudniu 2017 r. lub zaraz na początku 2018 r.

- Kończymy właśnie prace nad specyfikacją istotnych warunków zamówienia - tłumaczył Krzysztof Perycz-Szczepański. - Na polskim rynku funkcjonuje ograniczona liczba operatów systemu roweru publicznego, angażują się więc mocno w walkę o każdy kontrakt, liczymy jednak, że uda nam się rozstrzygnąć postępowanie w pierwszym podejściu, także dzięki wcześniejszym rozmowom z firmami w ramach dialogu technicznego.

Jeśli wszystko pójdzie dobrze, pod koniec 2018 r. działać będzie pilotażowa wersja SRM, a wiosną 2019 r. system ruszy w całości. Władze Pomorza zakładają, że z efektów projektu rocznie skorzysta ponad 40 tysięcy osób.

Gdańscy urzędnicy przyznają, że trudno w tej chwili powiedzieć, ile użytkownik będzie płacił za wypożyczenie, gdyż cena także jest elementem postępowania przetargowego. - Na razie wystarczyć musi przykład roweru 4 generacji Wavelo z Krakowa: miesięczny abonament kosztuje 19 zł, w ramach tej opłaty użytkownik może korzystać z miejskiego jednośladu przez 60 minut dziennie. W wersji rocznej krakowianie płacą za abonament 179 zł – podają.

Do dyspozycji użytkowników roweru miejskiego w Gdańsku będzie 2160 pojazdów. Być może jednak w mieście z czasem pojawi się ich więcej. Idea roweru metropolitalnego kusi bowiem nie tylko samorządowców, ale i przedstawicieli biznesu.

- SRM traktujemy jako składową systemu komunikacji publicznej i oczywiście będzie on w przyszłości rozwijany w Gdańsku, jeśli zajdzie taka potrzeba - powiedział Piotr Grzelak, zastępca prezydenta Gdańska. - Warto także zwrócić uwagę, że kiedy rower metropolitalny ruszy, będą mogły dołączyć do niego także podmioty prywatne, dokupując kolejne rowery. To idealne rozwiązanie np. dla oliwskich biurowców. Kierownictwo Olivia Business Centre już teraz zapowiada, że włączy się w ten projekt – dodał.

Źródło fotografii: https://pl.wikipedia.org/wiki/Rower_poziomy#/media/File:Rower_poiomy_001.jpg

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności
REKLAMA

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie Kobieta Dziecko

więcej z działu Zdrowie Kobieta Dziecko