mobile

ORP „Ślązak” po pierwszych próbach

Pierwsze próby morskie okręt patrolowy ORP „Ślązak” ma już za sobą. W Stoczni Wojennej podsumowano postęp prac i najbliższe plany dotyczące okrętu, który już za kilka miesięcy może zostać przekazany Marynarce Wojennej.

informacja prasowa/Kamil Złoch/Gdynia.pl
TAGI
ORP „Ślązak” po pierwszych próbach

Dokładnie 17 listopada zakończyły się pierwsze próby morskie okrętu patrolowego „Ślązak”. Kolejne wyjście w morze zaplanowano właśnie na wtorek. Podczas czterech dni prób udało się przeprowadzić m.in. generalne prace związane z kalibrowaniem i ustawianiem układu napędowego w wybranych trybach pracy.

Testy wypadły pomyślnie, sprawdzane systemy i urządzenia działają prawidłowo. Dalszej regulacji wymagają jeszcze silniki główne, co będzie wykonane przez serwis zagranicznego dostawcy, a zanim okręt będzie gotowy do formalnych prób SAT i prób zdawczo-odbiorczych planowane jest jeszcze jedno wyjście w morze. W PGZ Stoczni Wojennej podsumowano ostatnie działania.

- Okręt będzie wykonywał wiele ważnych zadań. Może być również dozbrojony i przekształcony w okręt typowo bojowy. Kadłub i konstrukcja jest do tego przystosowana, aby później spełniał tę rolę, a Stocznia Wojenna jest też przygotowana na uzupełnienie czy doposażenie okrętu. Jest już w zasadzie gotowy, kończymy niebawem próby morskie i mamy nadzieję, że w ciągu kilku miesięcy dojdzie do zakończenia odbiorów przez Inspektorat Uzbrojenia tak, abyśmy mogli przekazać ten najnowocześniejszy okręt Marynarce Wojennej – mówił Sebastian Chwałek, wiceprezes Polskiej Grupy Zbrojeniowej.

Wrażenie robią możliwości okrętu. Jest wyposażony m.in. w Zintegrowany System Walki, nowoczesny radar wstępnego wykrywania, radiolokacyjny i optoelektroniczny system kierowania ogniem i radary nawigacyjne. Uzbrojenie „Ślązaka” to w tej chwili 76-milimetrowa armata OTO Melara oraz dwie 30-milimetrowe armaty Marlin-WS, a także przenośne wyrzutnie kierowanych pocisków przeciwlotniczych krótkiego zasięgu GROM z Mesko oraz cztery wielkokalibrowe karabiny maszynowe 12,7 mm z Zakładów Mechanicznych Tarnów. To nie wszystko, bo w toku budowy przewidziano możliwość dozbrojenia okrętu m.in. w system rakietowy woda-woda czy przeciwlotnicze i przeciwrakietowe systemy woda-powietrze oraz uzbrojenie torpedowe przeciwko okrętom podwodnym.

- Rozpoczynaliśmy budowę tego okrętu jako korwety wielozadaniowej, po decyzji zmieniającej jego przeznaczenie stał się okrętem patrolowym. Jest zdolny przede wszystkim do wykonywania zadań w czasie pokoju i zagrożenia wojennego, mówimy o misjach takich jak prezentowanie bandery, zwalczanie przemytu, czyli działania typu policyjnego, może też uczestniczyć w akcjach ratowniczych i blokadach morskich wybrzeża, w kontrolowaniu żeglugi – wyjaśnił Michał Adamski, główny specjalista ds. systemu walki na „Ślązaku”. - W czasie wojny może zwalczać cele nawodne i również brzegowe, używając uzbrojenia, jakie w tej chwili posiada i oczywiście może bronić się przed środkami napadu powietrznego. Może także uczestniczyć w tzw. działaniach asymetrycznych i zabezpieczać działania sił specjalnych, dla których ten okręt może być bazą wypadową. To z pewnością pierwszy okręt posiadający tak zróżnicowane i nowoczesne wyposażenie w naszej Marynarce Wojennej i wszystko musi być tutaj przygotowane praktycznie od podstaw, stąd załoga jest przez cały czas szkolona, podczas gdy poszczególne systemy są testowane i przygotowywane do pełnienia swoich funkcji – dodał Adamski.

Przypomnijmy, że ORP „Ślązak” jest budowany od 2001 roku. Początkowo miał być wielozadaniową korwetą „Gawron”, jednak w 2012 roku rząd ze względu na cięcia budżetowe zrezygnował z tych planów i postanowił, że z gotowego już kadłuba powstanie patrolowiec.

Wodowanie techniczne kadłuba odbyło się w grudniu 2014 roku, od tego czasu okręt był wyposażany. Jego chrzest odbył się w lipcu 2015 roku, a matką chrzestną okrętu została Maria Waga, wdowa po admirale Romualdzie Wadze, który był dowódcą Marynarki Wojennej w latach 1989-1996.

Charakterystyka okrętu

Długość całkowita: 95,2 m

Szerokość: 13,5 m

Zanurzenie: 3,6 m

Wyporność: ok. 1800 ton

Autonomiczność: 30 dni

Prędkość maksymalna: ok. 30 węzłów

Główne zadania okrętu

patrolowanie i ochrona torów podejściowych i morskich linii komunikacyjnych

eskortowanie i ochrona jednostek komercyjnych

kontrola morskich szlaków żeglugowych jako element sił wielonarodowych

zwalczanie piractwa i terroryzmu morskiego

udział w akcjach humanitarnych i ekologicznych

zwalczanie celów nawodnych, powietrznych

doraźne bazowanie śmigłowca na pokładzie

Autor fotografii: Kamil Zloch

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności
REKLAMA

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie Kobieta Dziecko

więcej z działu Zdrowie Kobieta Dziecko