mobile

Obwodnica Metropolitalna – beton zamiast asfaltu?

Nawierzchnia planowanej Obwodnicy Metropolitalnej Trójmiasta, łączącej Chwaszczyno ze Straszynem i Żukowem, zostanie wykonana z betonu. Jakie są plusy, a jakie minusy takiej drogi?

TAGI
Obwodnica Metropolitalna – beton zamiast asfaltu?

Władze Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad zapowiedziały, że co trzecia droga powstająca w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 będzie miała nawierzchnię betonową. Jest to możliwe dzięki zrównaniu się cen asfaltu z cementem oraz rozwojowi technologii wykonywania dróg betonowych w Polsce.

Jakie korzyści wiążą się z budowaniem dróg o nawierzchni betonowej?

Po pierwsze – cena. Wcześniej do budowy dróg chętniej wykorzystywano asfalt, ponieważ był tańszy. Teraz koszt budowy drogi z nawierzchnią asfaltową jest porównywalny z realizacją drogi w technologii betonowej.

Po drugie – wytrzymałość. Drogi z nawierzchnią betonową wykazują się dwukrotnie dłuższą żywotnością. Pierwsze prace naprawcze na drogach asfaltowych należy wykonywać już po upływie 10-15 lat. Jeśli chodzi o nawierzchnie betonowe, czas ten wydłuża się do około 20 lat. Ponadto nie ulegają one koleinowaniu, co sprawia, że taki rodzaj drogi jest idealny do porusza się tranzytu.

Po trzecie - oszczędność na oświetleniu. „Drogi w tej technologii są zdecydowanie bardziej jasno-siwe. Dlatego nie musimy ich oświetlać tak intensywnie, jak jest to w przypadku dróg, których nawierzchnię stanowi masa bitumiczna. To są znaczące oszczędności” - mówi Robert Marszałek, dyrektor Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad, oddział Gdańsk.

Jasna nawierzchnia wpływa również na poprawę bezpieczeństwa na drodze. Dzięki lepszej widoczności łatwiej dostrzec na niej przeszkodę. Badania przeprowadzone w krajach Europy Zachodniej wykazały, że liczba zdarzeń na drogach o jaśniejszej powierzchni maleje o około 18%.

Jakie są więc minusy? Problemy pojawiają się podczas remontu. Żeby naprawić drogę betonową trzeba ją po prostu wyburzyć – to jedyna możliwość. W przypadku nawierzchni asfaltowych sytuacja jest dużo prostsza – frezarka zrywa część zniszczonej nawierzchni, którą następnie uzupełnia rozściełacz z asfaltem. Po odczekaniu jednego dnia droga jest ponownie oddana do użytku. Nawierzchnia betonowa schnie jednak dużo dłużej.

Licząca 33 kilometry Obwodnica Metropolitalna powstanie w celu odciążenia istniejącej Obwodnicy Trójmiasta i usprawnienia podróżowania po Kaszubach. Trasa będzie się zaczynać w Chwaszczynie, na skrzyżowaniu z planowaną Trasą Kaszubską i dotrze do Lublewa i Borkowa, gdzie połączy się z Południową Obwodnicą Gdańska i Obwodnicą Trójmiasta.

Rozpoczęcie prac przewidziane jest na rok 2018. Potrwają one do 2020 roku. Prawdopodobny koszt budowy drogi to 3 mld zł.

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda