mobile
REKLAMA

Jak mleko roślinne może wpłynąć na dietę czy zdrowie?

To produkt w pełni ze zdrowych roślin- z bobu, orzechów czy warzyw strączkowych. Nazwane jest mlekiem ze względu na białą barwę. Co kryje w sobie mleko roślinne i jakie wybrać dla siebie?

Aleksandra Żarkiewicz
TAGI
Jak mleko roślinne może wpłynąć na dietę czy zdrowie?

Podobnie jak mleko krowie, mleko roślinne ma również wady i zalety. Wynika to głównie z tego, że każdy z nas ma inne zapotrzebowanie zdrowotne oraz dietetyczne. Poza tym każdemu z nas może smakować inne mleko. Ich największy wybór jest w marketach- sojowe, ryżowe, owsiane, kokosowe czy migdałowe.

Jakie plusy ma mleko roślinne? Przede wszystkim nie zawiera laktozy, co jest ważne dla osób z jej nietolerancją. Ponadto jest bogate w wapń w czym nie ustępuje mleku krowiemu, więc śmiało może spełniać zadanie jego zamiennika. Ma mniej tłuszczu niż produkt odzwierzęcy i dostarcza organizmowi błonnik, dzięki któremu możemy trochę schudnąć. Jednak przy wyborze odpowiedniego napoju trzeba uważać, gdyż niektóre jego rodzaje są wysokokaloryczne, np. kokosowe.

Mleko ryżowe poleca się szczególnie alergikom, zawiera dużą ilość wapnia, białka i węglowodanów, dlatego też nie zaleca się do spożycia przez cukrzyków. Bardzo dobrze sprawdza się w dietach odchudzających.

Napój owsiany jest dobry dla osób z zaburzeniami gospodarki tłuszczowej. Sprzyja kontroli glikemii, gdy są problemy z tolerancją glukozy i w cukrzycy typu drugiego. Jest źródłem witamin z grupy B, potasu, żelaza i cynku. Doskonały zamiennik mleka krowiego dla osób przy odchudzaniu. Wyróżnia się lekko słodkawym smakiem.

Mleko kokosowe zalecane jest w profilaktyce osteoporozy i na problemy żołądkowe, np. biegunkę. Uwaga! Jest bardzo kaloryczne! Zaledwie jedna szklanka liczy aż 467 kcal. W swoim składzie zawiera wiele cennych przeciwutleniaczy, magnez, potas, wapń, kwas foliowy oraz żelazo. Lepiej jest je spożywać rano niż wieczorem, warto również jest je rozcieńczać wodą.

Mleko sojowe poleca się paniom w okresie menopauzy, gdyż zawiera fitohormony (hormony roślinne). Jest skarbnicą sporej ilości wapnia i fosforu. W swojej diecie powinny uwzględnić je przede wszystkim osoby niespożywające mięsa, gdyż jest dobrą alternatywą dla białka.

Napój migdałowy jest ubogi w sód, a bogaty w potas. Mogą je pić osoby z nadciśnieniem, problemami żołądkowymi (biegunka, wymioty). Jeśli chcemy je spożywać w trakcie diety, pamiętajmy o rozcieńczaniu go wodą.

Najbardziej kalorycznym napojem jest mleko kokosowe, jedna szklanka liczy 467 kcal, zaś najmniej kalorii ma mleko migdałowe zaledwie 72 kcal na szklankę. Porównując zawartość białka w tych napojach to zdecydowanie ponownie przoduje mleko kokosowe- 4,8g, jego znikomą zawartość ma napój ryżowy- 0,7g. Napój kokosowy wygrywa również w kwestii tłuszczy (41,4g), a ostatnią pozycję w tej kategorii zajmuje owsiane (3,1g). Najwięcej węglowodanów w swoim składzie ma mleko ryżowe (32,9g), zaś najmniej migdałowe jedynie 3,6g.

Decydując się na zmianę mleka krowiego na roślinne, czytajmy uważnie etykiety w sklepach. Wybierajmy te, które mają najkrótszy skład, więc nie zawierają zbędnych dodatków smakowych, zapachowych czy polepszaczy. Wybór może zależeć też od tego, do czego chcesz je użyć, bo każde z nich sprawdza się w różnych daniach i napojach, np. sojowe zalecane jest do zup, sosów czy jako dodatek do kawy; owsiane również zaleca się do kawy, gotowania i pieczenia ciast; ryżowe może być podstawą do koktajli oraz płatków; migdałowe idealnie sprawdza się do deserów, np. budyniów podobnie jak mleko kokosowe.

KOMENTARZE

aktualności

REKLAMA
więcej z działu aktualności
REKLAMA

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie Kobieta Dziecko

więcej z działu Zdrowie Kobieta Dziecko