mobile

Gdyńskie szkoły z grantem na ekologię i integrację

Są młodzi, otwarci, aktywni i mają głowy pełne pomysłów. Uczniowie z III Liceum Ogólnokształcącego oraz Zespołu Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni wraz z nauczycielami opracowali projekty działań promujących ekologiczny i zdrowy styl życia. Ich pomysły doceniło jury ogólnopolskiego konkursu grantowego organizowanego przez UNICEF Polska i Fundację Santander Bank Polska, który jest częścią projektu edukacyjnego „TO(działa)MY!”. Obie gdyńskie szkoły znalazły się wśród jego laureatów i w nagrodę otrzymają po 2 tysiące złotych dofinansowania na realizację zgłoszonych przedsięwzięć.

Informacja prasowa
Gdyńskie szkoły z grantem na ekologię i integrację

Projekt edukacyjno-społeczny „TO(działa)MY!” to wspólna inicjatywa UNICEF Polska i Fundacji Santander Bank Polska. Wystartował we wrześniu 2020 roku i miał na celu zmotywować i zaangażować uczniów oraz nauczycieli do podejmowania działań o charakterze społecznym. W ramach akcji młodzież pod okiem swoich opiekunów opracowała koncepcje projektów skierowanych do uczniów danej szkoły i/lub społeczności lokalnej. Pomysły musiały dotyczyć działań z obszarów: ekologii, edukacji i rozrywki albo zdrowia i sportu.

– Gdynia może się pochwalić nie tylko wysokim poziomem nauczania, ale i wspaniałymi młodymi ludźmi. Nasi uczniowie już nieraz udowadniali, że są kreatywni i mają głowy pełne pomysłów. Zawsze chętnie angażują się w różnego rodzaju akcje i programy społeczne. Teraz po raz kolejny wykazali się dużą wrażliwością i przygotowali wspaniałe projekty, które dotykają ważnych tematów. Ich pomysłowość i zaangażowanie zostały zauważone w ogólnopolskim konkursie grantowym. Dzięki temu otrzymają środki na realizację swoich projektów, a w Gdyni powstaną ciekawe inicjatywy. To kolejny powód do dumy. Gratuluję uczniom i nauczycielom zaangażowanym w akcję – mówi Bartosz Bartoszewicz, wiceprezydent Gdyni ds. jakości życia.


Uczniowie III Liceum Ogólnokształcącego przygotowali projekt pod hasłem LiMEAT. Stawiają w nim na podnoszenie świadomości ekologicznej i budowanie poczucia odpowiedzialności za stan środowiska. Chcą też zachęcać innych do tego, aby nieco zmienili swoje nawyki żywieniowe. Projekt jest poświęcony nadmiernej konsumpcji produktów mięsnych na świecie. W jego ramach mają odbyć się warsztaty kulinarne dla dzieci. Uczestnicy będą mogli zapoznać się tam z kuchnią wegetariańską. Ma też powstać blog oraz internetowa biblioteka z przepisami na jarskie potrawy z całego świata. To inicjatywa Julii Sulik, Natalii Kulik, Tomasza Żarnowskiego i Zofii Szczekockiej. Projekt przygotowali pod okiem nauczycielki Olgi Wrońskiej.

– Sam pomysł narodził się niedługo po tym, jak trafiliśmy na film przyrodniczy Davida Attenborough „My Witness Statement”, w którym poruszony został temat produkcji mięsa i jej szkodliwego wpływu na środowisko naturalne. Zgłębiliśmy temat i zrozumieliśmy, jak potrzebnym i wartościowym rozwiązaniem tego problemu może być wegetarianizm. Musieliśmy więc podzielić się tą wiedzą ze światem. Projektem zajmujemy się od listopada, ale ostateczne efekty naszej pracy będzie można zobaczyć wiosną. Planujemy stworzyć bloga z międzynarodowymi przepisami kuchni wegetariańskiej, przeprowadzić warsztaty kulinarne dla dzieci (bez mięsa oczywiście) i – jeśli sytuacja pandemiczna pozwoli – zorganizować wydarzenie kulturalno-edukacyjne na bulwarze Nadmorskim w Gdyni. Bardzo się cieszymy i czujemy się ogromnie wyróżnieni, że to właśnie nasz projekt otrzymał grant. Przyznanie wsparcia finansowego dało nam poczucie, że to, co chcemy zrobić, jest naprawdę ważne i potrzebne. Zależy nam szczególnie na tym, aby dotrzeć do ludzi młodych, bo to oni będą w końcu odpowiedzialni za przyszłość naszej planety – mówią uczniowie z III Liceum Ogólnokształcącego w Gdyni zaangażowani w projekt.


Z kolei w Zespole Szkół Chłodniczych i Elektronicznych w Gdyni członkowie samorządu szkolnego wraz z Dorotą Kotwicką, pedagogiem szkolnym, będą realizować projekt o nazwie „Klub imigrant-przyjaciel – zaaranżowanie przestrzeni szkolnej do integracji międzykulturowej i edukacji ponad podziałami”. Chcą zorganizować grupę samopomocy dla uczniów z zagranicy, którzy kształcą się w ich szkole. W ostatnich latach w placówce uczyło się około 20 osób z Rosji, Ukrainy, Białorusi czy Gruzji, ale tendencja jest wzrostowa. Kilkunastu uczniów będzie regularnie pomagać kolegom z zagranicy w opanowaniu materiału. W ramach grantu część czytelni szkolnej zmieni się w miejsce, w którym po powrocie do nauki stacjonarnej będą odbywały się korepetycje czy zajęcia kół przedmiotowych, na które coraz częściej uczęszczają również uczniowie z rodzin imigranckich. Dostępne ma też być doradztwo zawodowe dla młodych imigrantów oraz cykl warsztatów integracyjnych.

– Bardzo cieszymy się, że nasz projekt został dostrzeżony w ogólnopolskim konkursie. Zwraca on uwagę na istotne wyzwanie, jakim jest skuteczna edukacja i integracja uczniów z rodzin imigranckich. ZSCHiE to szkoła przyjazna dla wszystkich, staramy się, aby każdym uczeń czuł się częścią zgranej społeczności. Tym bardziej cieszy nas docenienie pracy zespołu wychowawczego i samych członków samorządu uczniowskiego – mówi Marta Łoboda, nauczycielka matematyki i opiekunka szkolnego samorządu uczniowskiego.

Fot. mat. pras. Projektu „TO(działa)MY!”

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

Kryminalne

więcej z działu Kryminalne

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

Biznes

więcej z działu Biznes

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda