mobile

Będzie remont stacji SKM Gdynia Stocznia-Uniwersytet Morski

Niedawno zmienił nazwę, teraz zyska też nowe oblicze. Przystanek SKM Gdynia Stocznia-Uniwersytet Morski przejdzie kompleksową modernizację. Powstanie tam estetyczna i przyjazna przestrzeń, która poprawi komfort pasażerów. Stacja stanie się również bardziej dostępna i zostanie dostosowana do potrzeb osób z niepełnosprawnościami. Przystanek w nowej odsłonie ma być gotowy do połowy 2023 roku.

inf. prasowa
Będzie remont stacji SKM Gdynia Stocznia-Uniwersytet Morski

Prace modernizacyjne obejmą m.in.: roboty architektoniczno-konstrukcyjne, torowe, trakcyjne, elektroenergetyczne, teletechniczne i sanitarne. Wszystko po to, żeby przystanek był bardziej dostępny dla pasażerów – zarówno tych oczekujących na pociąg, jak i wysiadających na stacji.

Planowany remont ma przede wszystkim poprawić bezpieczeństwo pasażerów, dostosować przystanek do obowiązujących standardów, przepisów i norm, przystosować go do potrzeb osób z niepełnosprawnościami, a także zapewnić przestrzeń dla pasażerów, która będzie osłaniać ich przed wiatrem i deszczem.

Według założeń modernizacja peronu ma być kompleksowa. Obecna nawierzchnia zostanie zdemontowana. Powstanie nowy peron o długości co najmniej 200 metrów i wysokości 96 centymetrów. Będą też nowe zadaszenie. Wiaty zostaną rozmieszczone niemal na całej długości peronu. Wymienione mają być również szyny wzdłuż przystanku. Przewidziano także: rozbudowę urządzeń i instalacji teletechnicznych, budowę instalacji odwodnieniowej obiektu i wykonanie przyłącza wodociągowego wraz z wyposażeniem peronu w punkt poboru wody oraz wykonanie systemu informacji stałej podróżnych, czyli m.in. tablic z nazwą stacji i numerem toru, znaków ostrzegawczych czy tablic informujących o sieci połączeń.

Na stacji pojawi się też winda. Ma ona być w pełni skomunikowana z kładką, która prowadzi do peronu. Ponadto będzie w pełni przystosowana do przewozu osób z niepełnosprawnościami ich potrzeb. Znajdą się tam podświetlane przyciski opisane w alfabecie Braille’a, a podłoga kabiny ma być antypoślizgowa i odporna na uszkodzenia mechaniczne i chemiczne. Na nowym przystanku nie zabraknie również elementów małej architektury. Będą to: co najmniej dwa wiatrołapy o powierzchni około 15 metrów kwadratowych, ławki dwustronne (minimum pięć), kosze na śmieci oraz nowe głośniki, zegary, automaty biletowe i wyświetlacze peronowe. Powstanie też słupek Info/SOS.

Nasza spółka realizuje program modernizacji przystanków na zarządzanej przez siebie linii 250 Gdańsk Śródmieście-Rumia. W ramach tego projektu w Gdyni zmodernizowaliśmy już stację Gdynia Chylonia i przystanek Gdynia Redłowo. Zmodernizowane obiekty znacząco podniosły komfort oczekiwania na pociągi. Większe wiaty i wiatrołapy znacznie lepiej chronią pasażerów przed wiatrem i deszczem . W Redłowie pasażerowie szczególnie docenili zamontowanie windy łączącej peron z wiaduktem. Warto przypomnieć, że jeszcze przed rozpoczęciem prac na przystanku Gdynia Stocznia zmodernizowane zostaną dwa inne gdyńskie przystanki SKM - Leszczynki i Grabówek – mówi Maciej Lignowski, prezes zarządu PKP SKM w Trójmieście.

Planowana modernizacja to część projektu pod nazwą „Budowa zintegrowanego systemu monitorowania bezpieczeństwa oraz zarządzania informacją na linii kolejowej nr 250 wraz z modernizacją budynku Dworca Podmiejskiego w Gdyni Głównej oraz peronów na linii kolejowej nr 250”. Jest on współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Pomorskiego na lata 2014–2020 oraz ze środków Funduszu Kolejowego.


 

Poszukiwania wykonawcy


Modernizacja przystanku SKM Gdynia Stocznia-Uniwersytet Morski jest na razie w fazie przygotowań. Ogłoszono przetarg na wykonanie dokumentacji projektowej oraz świadczenie usług obsługi projektowej podczas robót budowlanych dla tej inwestycji. Zgłosiło się pięć firm, które chciałyby się podjąć tego zadania. Zainteresowane są: firma Highway z Gdańska, Biuro Projektów Budownictwa Komunalnego w Gdańsku, Biuro Projektów Komunikacyjnych w Poznaniu, YLE Inżynierowie z Warszawy oraz An Arch Group z Gliwic.

Wszystkie oferty są teraz analizowane pod kątem formalno-prawnym. Zwycięzca przetargu będzie miał 11 miesięcy, od czasu podpisania umowy, na przygotowanie dokumentacji projektowej prac modernizacyjnych. Potem zostanie ogłoszony kolejny przetarg, który wyłoni wykonawcę prac budowalnych.

Przystanek w nowej odsłonie ma być gotowy w 2023 roku.

 

 

Źródło: UM Gdynia

KOMENTARZE

aktualności

więcej z działu aktualności

sport

więcej z działu sport

kultura i rozrywka

więcej z działu kultura i rozrywka

Drogi i Komunikacja

więcej z działu Drogi i Komunikacja

KONKURSY

więcej z działu KONKURSY

Sponsorowane

więcej z działu Sponsorowane

kulinaria

więcej z działu kulinaria

Zdrowie i Uroda

więcej z działu Zdrowie i Uroda